Te poate ajuta telefonul să nu fii lovit de o mașină?

de: Andreea Cuzub
03 07. 2018

Vremurile în care oamenii se asigurau cum trebuie înainte să treacă strada sunt apuse de mult, iar direcția în care majoritatea alegem să ne uităm este una unică – în adâncurile infinite ale ecranelor noastre.

Cu toate că mersul pe jos neatent nu este comparabil cu condusul neglijent, ar putea fi un factor care a contribuit la creșterea numărului de accidente și decese din rândul pietonilor. Până acum telefoanele nu au reușit decât să ne distragă, însă un studiu publicat în jurnalul „Human Factors” a vrut să vadă dacă acestea ne pot și ajuta.

O echipă de cercetători au încercat să determine dacă trimiterea unor semnale de avertizare pe telefon te va ajuta să treci mai în siguranță printr-o zonă aglomerată.

„Pietonii stau la marginea drumului, la o secundă distanță de moarte”, a declarat Joseph Kearney, co-autor al studiului și profesor de informatică la Universitatea din Iowa.

În ceea ce privește realizarea studiului, nu trebuie să-ți faci griji: cercetătorii nu au împins pietonii în traficul de vârf pentru a-și testa teoria. Joseph Kearney lucrează la Hank Virtual Environments Lab, care utilizează ceea ce el numește o „tehnologie virtuală a mediului”. În acest fel, echipa a studiat modul în care oamenii traversează străzile aglomerate.

Participanții au purtat ochelari de realitatea virtuală (VR) și au străbătut un cartier 3D, în timp ce trimiteau mesaje pe telefon. Atunci când trebuiau să facă o traversare periculoasă, telefonul scotea un semnal puternic de avertizare.

Unele dintre rezultate au fost așa cum s-au așteptat cercetătorii – pietonii au ținut cont de avertismente și au făcut treceri mai sigure. Ceea ce ei nu au anticipat a fost reacția participanților când deja începuseră să traverseze.

„Odată ce au început să se miște, pietonii nu s-au oprit aproape niciodată și nici nu s-au întors din drum, chiar dacă primiseră un avertisment”, a declarat Kearney. De asemenea, cercetătorii remarcat că pietonii s-au uitat și mai puțin la drum, atunci când au avut sistemul de avertizare.

Asta înseamnă că ei i-au permis telefonului să ia decizia în locul lor. Din cele 300 de teste, mai mult de o treime au dus la o coliziune, deci un astfel de sistem ar putea fi util doar până într-un punct.